Eerste week in Australië - Reisverslag uit Onderdijk, Nederland van Nikki Boon - WaarBenJij.nu Eerste week in Australië - Reisverslag uit Onderdijk, Nederland van Nikki Boon - WaarBenJij.nu

Eerste week in Australië

Blijf op de hoogte en volg Nikki

01 November 2013 | Nederland, Onderdijk

Met een groep van 28 man kwamen we donderdag aan op het vliegveld van Sydney. Voordat we het land in mochten moesten we nog even langs de douane, en gelukkig was het niet zo erg als bij Border Security, de hele groep kon gelukkig heel snel en zonder problemen doorlopen. Daar werden we opgehaald door twee jongens van Australian Backpackers, Mathijs en Emiel, zij waren de aankomende week ons reisgids/vragenpunt etc. Het was een lange vlucht, dus we verdiende wel even een milkshake, goed begin van de reis vonden wij! Daarna gingen al onze backpacks achter in een busje en die werd al vast naar het hostel gebracht. Wij gingen vervolgens een wandeling maken door Sydney. Nog met een lange broek en bergschoenen aan mochten we ongeveer drie kwartier door Sydney wandelen. Beginnend bij het Opera House maakte we een mooie wandeling door het park, daar besefde je pas echt dat je in Australië bent. Ik heb nooit geweten dat Australiërs zo sportief waren, echt iedereen die we tegen kwamen was aan het hardlopen, ik heb geloof ik nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd zien rennen. Op dat moment voelde ik me heel onsportief, maar dat is deze week wel even veranderd!
Eenmaal aangekomen in het hostel kregen we een informatie pakket, waarin onder andere een Australische simkaart zat met alvast wat beltegoed. Daarna mochten we de kamerverdeling kiezen. Samen met twee andere meiden, met wie we ook al eerder een kamer hadden gedeeld in Taipei kregen wij een 4 persoonskamer.
De kamer had twee stapelbedden, en een eigen douchd en wc, wat heel erg luxe is voor een hostel. Savonds gingen we met de groep barbecuen, elkaar een beetje beter leren kennen en lekker eten. We hadden toch wel erg veel vast van de jetleg, dus na het eten ging iedereen langzaam aan richting bed. Een aantal gingen er wel uit, omdat dat goed schijnt te zijn tegen je jetlag, maar ons bedje was toch te aanlokkelijk.
De volgende dag moesten we half 8 weg om op tijd bij de bank te zijn. Speciaal voor ons gingen ze eerder open om ons allemaal te voorzien van een Australische bankrekening. Dit verliep allemaal heel soepeltjes. De Australische mensen zijn echt ontzettend aardig en behulpzaam. Vervolgens gingen we door naar een plek waar tweedehands auto's te koop waren, en een zaak waar er gehuurd kon worden. Daarna zijn we doorgegaan naar de lounge van de organisatie, daar kregen we een kkeine presentatie met wat informatie over bepaalde pakketten. Na te hebben geluncht in het park zijn we terug gegaan naar de lounge om een aantal zaken te regelen. In de tussentijd hadden we samen met Linda en Dewi besloten om een camper te huren om naar Melbourne te rijden. Die hebben we die middag gehuurd. In 10 dagen gaan we via Canberra, de hoofdstad van Australië, naar Melbourne rijden. Verder hebben we een activiteiten pakket gekocht, daar mogen we een jaar over doen dus dat gaat wel goedkomen. Savonds hebben we nog even met de groep pizza gegeten.
In de tussen tijd is het alweer zaterdag en zijn we alweer 5 dagen onderweg. Het hostel is gelegen op een eilandje genaamd Manly, wat vast ligt aan Sydney. Elke dag nemen we de ferry naar de stad. Dit duurt ongeveer een half uurtje. Zaterdag zijn we met de ferry overgegaan, en vervolgens een stukje met de trein. Na de trein hebben we met de groep een hele lange mooie wandeling gemaakt. Langs verschillende stranden zijn we naar het welbekende Bondi Beach gelopen. Daar hebben we even heerlijk op het strand gelegen en genoten van het heerlijke weer. Savonds nog even gezellig gegeten en toen weer terug naar het hostel. Voor zondag hadden we een excursie geboekt. We werden vanuit het hostel opgehaald door Al, hij was onze reisleider voor de dag. Hij bracht ons langs de Northern beaches, die zekere de moeite waard waren. Daarna reden we door naar een meer. Daar gingen we een uurtje kajakken, erg gezellig met een grote groep. Bij terugkomst stonden Al en Mathijs al op ons te wachten bij de bbq. Na even heerlijk gegeten te hebben reden we terug naar Manly. Uiteraard deden we dit langs de toeristische route! Savonds hebben we voor ons zelf gekookt en even onze kleding gewassen, want dat was wel even nodig. Zaterdagavond even het uitgaansleven van Australië bekeken. Bij een gezellig barretje hebben we even een drankje gedaan. Wat echt niet gaat te betalen is dus dat bleef ook bij 1 drankje. Zondag hadden we ook een excursie geboekt, we waren heel dapper om ons op te geven voor surfles
Eerst even oefenen op het strand, wat heel makkelijk lijkt maar het echt niet is. Na een aantal keren geoefent te hebben mochten we het water in, in twee tallen hebben we onze moed bij elkaar geschraapt en de golven getrotseerd. Helaas blijft surfen niet helemaal mijn ding te zijn, het bleek dus niet helemaal een succes te zijn. Ondanks dat was het heel erg leuk om geprobeerd te hebben. Maandag was ook meteen onze laatste volle dag in het hostel. Savonds hebben we de dag nog even goed afgesloten met sushi! Wat verbazingwekkend heel goedkoop is in OZ. Dinsdag ochtend hebben we de camper opgehaald. Vol vertrouwen gingen we de weg op. Linda mocht de spits afbijten met links rijden. Bij het huren hadden we de keuze of we er een gps bij zouden nemen, heel stoer en avontuurlijk dachten wij dat niet nodig te hebben. Na twee uur verdwaald rond te hebben gereden hebben we de weg toch maar terug gevraagd en een gps gehuurd. Daarna waren we binnen no time weer terug in het hostel om afscheid te nemen en onze tassen te halen.
Toen konden we echt beginnen aan onze reis naar Melbourne via Canberra. Het links rijden gjng echt heel goed, af en toe was het wel even eng, omdat we bijna in een andere auto zaten, maar voor de rest ging het erg goed.
Savonds konden we een plekje regelen op een camping in Rockdale, en smorgens na het boodschappen doen zijn we weer verder gereden richting Canberra. Vlak voor Canberra hebben we een camping gevonden waar we twee dagen verbleven.
De camping staat ergens in the middle of nowhere, het is hier super rustig en vredig. Heerlijk om na Sydney hier een paar dagen tot rust te komen. Samen met twee andere campers zijn wij hier de enige campeerders.
Na een lange vooral schuine nacht te hebben gehad gingen we donderdag richting Canberra, als je Sydney bent gewend stelt Canberra niet heel veel voor. Maar het is toch de hoofdstad van Australië dus we moesten het uiteraard wel even gezien hebben. In Canberra hebben we even de Toll betaald. Voor een aantal wegen in Australië moet je toll betalen, maar dat is niet zo makkelijk zoals je in Frankrijk gewend bent. Hier moet je of bellen of het online regelen. Op de een of andere manier lukte het ons niet om te bellen, dus we zijn op zoek gegaan naar een internet cafe, uiteindelijk kwamen we uit in een bibliotheek, met nog een 1 uur voor de deadline is het ons gelukt om te betalen, het was wel even stressen, want er hing een hoge boete aan. Bij terug komst op de camping hebben we de camper op een rechte stuk grond gezet om savonds iets lekkerder te slapen. De volgende dag werden we wakker in een flinke stank, het rook een beetje naar verotte eieren, de vorige dag hadden we daar ook al last van, dus we besloten de verhuurmaatschappij even te bellen het bleek dat onze batterij van de camper kapot was daardoor begon het flink te stinken. Op de route konden we dat gelukkig laten maken. Nadat het gefixt was konden we gelukkig zonder problemen door naar de camping.
Hopelijk slapen we vanacht iets minder in de stank. We staan nu op een camping met wifi, zwembad, lekkere douches en elektriciteit aansluiting. Deze plaats is wel iets duurder dan de vorige camping plaats, maar we krijgen er wel wat voor terug. We hebben net even gerelaxed in het zwembad en boodschsppen gedaan en gaan nu lekker eten! ;) Op deze camping blijven we twee nachten. Morgen gaan we naar het plaatsje Eden, daar is op dit moment een walvis festival, dus hopelijk gaan we er eentje zien! ;)
Dit was het weer even voor nu!

Liefs Nikki

• 01 November 2013 - 10:32

Petra:

Wauw wat heb je dit heerlijk uitgebreid geschreven. Wat maken jullie een hoop mee zeg! Maar wel voorzichtig met die camper hoor! Bijna in andere auto's.... ach, hier spreekt een bezorgde moeder maar het komt vast allemaal wel goed met jullie. Dronken zullen jullie niet worden zo te horen! En hopelijk geen stinkende rotte eieren meer! Nou lieve schat bedankt dat je ons deelt in dit schitterende avontuur. Een hele dikke kus van mama

• 01 November 2013 - 14:42

Daniëlle:

Wat een leuk verhaal! Echt super leuk om te lezen wat je allemaal hebt beleefd!! Goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Canberra... echt nooit van gehoord, maar weer wat geleerd dat dat dus de hoofdstad van Australië is. En hebben jullie een walvis kunnen spotten? En wel oppassen he op de weg, poe lijkt me echt raar om links te rijden. Geniet lekker op deze mooie camping! Veel plezier in Eden! Dikke kuss!

• 01 November 2013 - 15:25

Kitty:

super om te lezen dat jullie zo avontuurlijk deze reis maken. met mooi weer en een mooie groep mensen bij elkaar, helemaal leuk. geniet nog lekker.

• 01 November 2013 - 16:12

Kel:

Oow Eden Whale Festival! Heel bijzonder lijkt mij dat!! We heel veel foto's maken voor mij svp! :D

Mooi verhaal weer Nik! Lekker uitgebreid! ;) Zo kijgen wij er een heel duidelijk beeld bij!
    Geniet maar lekker, ik kijk uit naar je volgende verslag. X

• 03 November 2013 - 10:56

Papa:

He kanjer, met je rode neus, gaat goed daar down under!. Lekker om te lezen en van je te horen dat jullie het naar je zin hebben.
    je hebt er zo lang naar uitgekeken en tot nu toe voldoet het aan je verwachtingen. Geinig campertje trouwens, daar kunnen jullie weinig schade aan toe brengen. Maar wees maar voorzichtig.
    En onthoud links is waar je duim rechts zit, ha ha.
    Nog een paar weken echt vakantie en dan gaan jullie aan de slag op de boerderij, zal wel even wennen zijn.
    Dus geniet nog maar van je vrije tijd, het mooie uitzicht, het lekkere weer en al het moois wat je onderweg tegenkomt.
    Dikke kus en veel liefs, papa

• 04 November 2013 - 13:57

Yvonne Borgers:

lieve Nikki,

Hier een berichtje uit een regenachtig Nederland.
    We zijn blij te horen dat het goed met je gaat. Geweldig zo met een camper reizen. Als is deze wat minder luxe dan degene die wij in Canada hadden. Heerlijke plekjes kun je bereiken met een huis op wielen.
    Via facebook je foto's gezien, mooi hoor.
    Fijn dat je de tijd neemt om ons allemaal op de hoogte te houden.
    We kijken uit naar je volgende verslag. Tot later.

Oh ja we hebben met de meiden een mooie kerstboom gemaakt. Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn.
    Volgend uitstapje doen we als jij er ook weer bij kunt zijn.

liefs van Jesse, Imme, Cees en Yvon

• 10 November 2013 - 11:18

Ron En Marion:

Hej Nikki,

Uit je verslagen en foto's spreekt genieten van een mooie en afwisselende reis. Erg mooi allemaal, leuk ook dat jullie met zo'n camper kunnen gaan en staan waar je wilt. Benieuwd wat er allemaal nog komen gaat, we lezen dat wel terug, je houdt ons mooi op de hoogte.
    Zo te lezen blijven jullie ver van de bosbranden. Hopelijk blijven ze ook ver van jullie.

Liefs en veel plezier
    Ron en Marion