Wwoofen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nikki Boon - WaarBenJij.nu Wwoofen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nikki Boon - WaarBenJij.nu

Wwoofen!

Blijf op de hoogte en volg Nikki

28 November 2013 | Australië, Melbourne

Na een heftige eerste werkweek hadden we gelukkig een deel van het weekend vrij. Zaterdag ochtend moesten we eerst nog even werken. Maar Smiddags gingen we naar het strand plaatsje Lorne, dat hebben we even lekker gerelaxed en geluncht en een waterval bezocht. Het was echt onwijs mooi, maar een hele klim om er heen te gaan. Zaterdagavond kwam de oudste dochter Michele met haar vriend weer thuis wonen. Na het eten moesten we dus flink wat spullen het huis in tillen. Zondag hadden we gelukkig en hele dag vrij, we hebben lekker niets gedaan de hele dag, dat waren weer echt wel even aan toe. Ze vonden het leuk als wij een keer een echt Hollandse maaltijd bereidden. We hadden niet veel in huis, dus besloten we om pannenkoeken te maken. In de meeste landen zijn ze klein, dik en een vorm van ontbijt. Dus wij vonden het leuk om ze te laten zien en te proeven hoe wij het eten. Helaas ging het er niet bij hun in dat het ook avond eten kon zijn, we waren wel een beetje teleurgesteld over de reacties, maar goed volgende keer beter.

Naast de schapen bestaat hun werk ook deels uit het planten en verbouwen van bomen en planten. Omdat alle 2500 schapen klaar waren voor het scheren, maar omdat ze nog te nat waren om te worden geschoren, gingen we maandag morgen mint plukken. Ze verbouwen de mint op hun land en verkopen dat vervolgens weer aan andere, ze krijgen 30 dollar per kilo, dus dat is goede business! We hebben ongeveer 3 kilo gelukt, er was namelijk niet meer om te plukken.
Toen we daar klaar mee waren was er uiteraard weer een andere klus die we konden doen. Het werk is namelijk nooit klaar hier. In elke weide staan waterbakken voor de dieren, die zijn doormiddel van pijpen met elkaar verbonden en de pijp weer met een meer, die gelegen is op het terrein. 1 van de waterbakken was niet aangesloten, dus aan ons de taak om dat te gaan fixen. We moesten eerst de pijp opgraven, dat was nog een hele klus, want Andrew wist niet precies waar de pijp precies lag. Na veel graven hadden we die eindelijk gevonden. Vervolgens moesten er een gleuf uitgegraven worden waar de nieuwe pijp moest komen. De waterbak lag nog zo'n 4 meter van de pijp af, dus moest er flink gegraven worden. Met zn drietjes hebben we dat voor elkaar gekregen, echte girlpower! :)
Vervolgens moest de nieuwe pijp aangesloten worden op de oude en bevestigd worden aan de waterbak. Gekukkig kwam Andrew ons daar even bij helpen, maar het grootste gedeelte hebben wij gedaan, dus we waren best wel trots op ons zelf.

Dinsdag was het eindelijk weer lekker weer, het zonnetje scheen, en de temperatuur schoot omhoog! Smorgens moesten we eerst de scheer schuur klaar maken, alles afstoffen, en schoonmaken. Ik heb geloof ik nog nooit zoveel stof gezien!! Daarna de lammetjes binnen gebracht, want die worden als eerst geschoren. Selene moest om 1 uur op de trein naar Melbourne gezet worden, dus we stopte al om 12 uur met werken. Om half 3 zouden we weer door gaan, maar uiteindelijk werd dat 5 uur.

We moesten dus erg lang wachten tot we weer wat moesten doen, we kunnen allebei nog niet echt wennen aan de laksheid hier. Hopelijk is dat in het volgende gezin beter. Woensdag zouden we dan eindelijk beginnen met scheren, helaas kregen we dinsdag avond te horen dat een van de scheerders dacht dat we pas volgende week maandag zouden beginnen. De tweede scheerder wilde niet alleen starten, dus uiteindelijk zaten we zonder scheerders. Er werd hier door iedereen wel even flink gebaald. Alles was klaar, iedereen had zijn plannen opzij gezet om te helpen en nu gaat het niet door. Wij vinden het ook wel heel erg jammer, had ontzettend leuk geweest om daar een keer bij te mogen zijn en te helpen. Maar er is niets aan te doen, want scheerders worden maanden van te voren geboekt, dus nieuwe zoeken was dus geen optie.

Door de verandering van de plannen konden we woensdag ochtend uitslapen! Dat vonden we natuurlijk niet zo erg. Smiddags hadden ze helaas wel plannen voor ons. Weer moesten onkruid gaan wieden, van te voren dachten we dat dat niet zo erg was, maar toen we daar aan kwamen zag het er iets anders uit dan verwacht.. Ik geloof dat er ongeveer een jaar lang niet in was gewerkt, dus er stonden drie planten met daaromheen heel veel onkruid. Het waren twee bedden, beide ongeveer 3 bij 3 meter. Het was een zeer warme dag, dus we hebben ons weer even flink in het zweet gewerkt. Omdat het scheren nu niet doorgaat deze week, zoeken ze allerlei klusjes voor ons.

De meeste zijn niet al te fijn, maar goed er moet wel verwerkt worden voor onze kost en inwoning. We hebben besloten om aankomende zondag terug te gaan naar Melbourne. Daar hebben we 1 nacht een hostel geboekt. Maandag gaan we dan met een camper de Great Ocean Road rijden. Dat is een van de bekendste routes in Australië. De route gaat van Melbourne naar Adelaide, helemaal langs de kust. Ik ben erg benieuwd! We kijken er wel erg naar uit want de afgelopen twee werkweken waren toch iets zwaarder dan verwacht. Ook kunnen we geen afwas meer zien,, Ik geloof dat er in dit huis altijd afwas is, en dan is het wel erg makkelijk om de wwoofers dat te laten doen natuurlijk.
Als we eenmaal in Adelaide aangekomen zijn wacht daar het volgende werkadres op ons. Als het goed is kunnen we daar wel paardrijden! ;)

Ondertussen zijn weer alweer 5 weken onderweg, de tijd gaat erg snel en we hebben het nog steeds erg naar ons zin!

Liefs Nikki

• 28 November 2013 - 07:16

Mariska:

Heey wijfie!!

Weer een leuk verslagje dat ik lekker kan lezen wat of jij allemaal uitvoert daar aan de andere kant van de wereld! Wel erg jammsr dat het bedrijf eigenlijk een beetje tegenvalt que werkzaamheden en dat je nu de wat minder leuke klusjes te doen krijgt. Maargoed wat je inderdaad al zegt, je moet wel werkt voor hun als kostwinning. Zondag gaan jullie weer leker even jullie eigen gang om het moois te kunnen bewonderen. Wanneer zijn jullie dan bij het volgende bedrijf? Misschien dat je daar iets mindererot klusjes krijgt en lekkerkunt gaan paardrijden door het woeste land Australië:p

Dike kus!!
    Xxx

• 28 November 2013 - 07:25

Petra:

Hey lieve schat wat zullen jullie blij zijn als het er op zit op deze boerderij. Ze hebben jullie echt wel hard laten werken. Jullie komen alle twee uit een gezin die houd van afspraken en inzet maar als sommige dingen te zwaar zijn mag je dat best aangeven of gewoon weigeren om te doen hoor. Zo ook op de volgende boerderij het is goed om je in te zetten maar teveel is nooit goed. Er zijn grenzen. Hele geulen graven is meer iets voor sterke mannen. Ik snap die mensen ook wel. Klaar is maar klaar maar te zwaar werk is voor niemand goed en jullie moeten ook wel een beetje genieten. Ik zeg dit nu tegen beter in. Ik weet dat je dat moeilijk vind maar Hé kom op voor jezelf he en voor je lichaam. Want je hebt er maar één!
    Heel veel plezier de komende week. Een hele dikke kus ook voor Dewi.
    liefs mama

• 28 November 2013 - 07:29

Stef, Maris, Dimphy, Naomi:

Hoi Nikki, jeetje wat een ... Werk laten ze jullie uitvoeren. Niet echt normaal vind ik dat. Maar ja je moet alles een x meemaken. Hopen dat jullie straks op een bedrijf terecht komen waar structuur in het werk zit en werk voor meiden. Maar ja jullie maken er gelukkig iets moois van. En wat een heerlijk vooruitzicht om weer in de camper te stappen en verder te gaan reizen. We wensen jullie heel veel plezier. Liefs en dikke knuffel van ons.

• 28 November 2013 - 11:46

Kelly:

Hey meis!

Het is maar goed dat jullie woensdag weer verder trekken, jullie zijn tenslotte op reis omdat jullie dat leuk vinden. Hard werken kan wel weer in Nederland. ;)
    Gaan jullie wel stoppen bij alle "must see's" langs de Great Ocean Road? Niet gelijk aan 1 stuk doorrijden naar het volgende adres he! Jullie hebben alle tijd!
    Zag ik trouwens dat je ook naar One Tree Hill gaat? Wat grappig!
    Hoop voor je dat je op de volgende plek lekker kan gaan paardrijden. Maar wel erop blijven zitten aub!!
    (Gelukkig is ons kaartje nog optijd aangekomen. Heeft er nog best lang overgedaan)

Love you! Enjoy! XXX

• 28 November 2013 - 11:51

Nikki:

Bedankt voor jullie berichtjes! Erg leuk om te lezen! ;)
    We gaan idd stoppen op alle mooie plekjes. We hebben een hele week om als te zien dus dat gaat wel goed komen!
    We houden het hier nog wel even vol hoor, we doen gewoon lekker rustig aan! ;) en we komen echt wel voor onszelf op hoor mam! Dont worry!
    Xxx

• 29 November 2013 - 06:57

Jolanda, Jeroen, Cherise, Isabel...:

Hoi nikki,

Wat een die hard's.
    Wel hard werken hoor, als jullie er geld voor hadden gekregen hadden jullie vast meer ontvangen dan wat jullie hele kost en inwoning zou hebben gekost.
    Maar, jullie leren er ook weer bij en dat is natuurlijk altijd leuk.
    Zoals Kelly zegt, Lekker dat jullie weer verder kunnen. Uiteindelijk hebben jullie daarvoor deze reis geboekt.
    Veel plezier,op de de Great Ocean Road.
    Dikke knuffel

• 29 November 2013 - 14:12

Helen:

Hey meiden,
    ,aar goed dat ik niet in de buurt was !! hihi,dan was er misschien een andere pijp aangelegd haha Maar eh fantastisch meiden wat jullie doen, straks weer lekker plezier houden en genieten zet hem op!!! dikke zoenen!!